Της πατρίδος μου η σημαία ***

Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Ντοκιμαντέρ / 2018 / Διάρκεια: 114′

 

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΟΥΡΑ

Το ατομικό συνδέεται περίτεχνα με το συλλογικό σε αυτό το ντοκιμαντέρ που διεκδικεί λίγη από την προσοχή μας. Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος, ο δημιουργός του,  διάλεξε για τίτλο του ένα στιχάκι που κάποτε μάθαιναν να το ψιθυρίζουν τα πρωτάκια στο δημοτικό σχολείο. Σε τέτοιο σκηνικό αρχίζει η ταινία -έξω από το δημοτικό σχολείο στα Βούρβουρα της ορεινής Αρκαδίας- μια βροχερή ημέρα εθνικής γιορτής. Οι λιγοστοί μαθητές ξεκινούν την παρέλαση στο λασπωμένο δρόμο κατηφορίζοντας προς την εκκλησία του χωριού. Κάπως έτσι εκκινεί την αφήγηση η ανθρωποκεντρική ματιά του σκηνοθέτη.

Το σκηνικό θ’ αλλάξει ξαφνικά. Μεταφερόμαστε στο Μαρούσι, σε έναν κεντρικό δρόμο όπου λαμβάνει χώρα η σχολική παρέλαση για την ίδια (;) επέτειο.  Λίγο μετά πληροφορούμαστε πως εκεί ζουν πολλές οικογένειες με καταγωγή από τα Βούρβουρα –μία από αυτές είναι και του Χαραλαμπόπουλου- που αναγκάστηκαν στο παρελθόν να εγκαταλείψουν την ιδιαίτερη πατρίδα τους. Άλλες για πολιτικούς λόγους κι άλλες για να οικονομικούς. Ο Εμφύλιος και η αστυφιλία, αλλά και η μετανάστευση στη μακρινή ξενιτειά, σιγά –σιγά φαντάζουν σαν χαρακιές στο σώμα της χώρας.

Δώδεκα –δεκατρία χρόνια τώρα ο Χαραλαμπόπουλος πηγαινοέρχεται σαν εκκρεμές ανάμεσα στο Μαρούσι και τα Βούρβουρα, με την κινηματογραφική κάμερα υπό μάλης ως βασικό εξοπλισμό του.  Καταγράφει μνήμες, εικόνες με συγγενείς και γνωστούς, άλλοτε στο ταπεινό χωριό του κι άλλοτε στο ξακουστό προάστιο των Αθηνών. Στο Μαρούσι, που έγινε κέντρο του σύγχρονου μεγαλοϊδεατισμού δεχόμενο τους Ολυμπιακούς αγώνες αλλά και «πρότυπο» αστικής ανάπτυξης στα χρόνια του νεοπλουτισμού και του λάιφ στάιλ.

Αντιπαραθέτει αντιστικτικά εικόνες της γης που σκάβεται με τεράστια μηχανήματα για να δεχτεί τους πυλώνες του μέλλοντος (έτσι λειτούργησε η ψευδαίσθηση του 2004) με εικόνες στις οποίες οι άνθρωποι  σκάβουν τη γη με τα χέρια, για να εξασφαλίσουν τα πενιχρά μέσα διαβίωσής του. Την Ελλάδα αναζητάει ο κινηματογραφικός φακός στο νοητό κενό κάτω από αυτή την παλινδρόμηση.

Πρώτη δημοσίευση στην εφημερίδα ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ

 

 

0 Σχόλια

Υποβάλετε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Mandy

Μια horror ιστορία εκδίκησης σε πέπλο ψυχεδέλειας