Η Αλίκη στις πόλεις

Wim Wenders: The Road Trilogy

ΒΟΧ SET (Alice in the Cities», 1974 / Wrong Move, 1975 / Kings of the Road, 1976)

Με αγγλικούς υποτίτλους 

Σχεδιασμός αφίσας: CoSo

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΟΥΡΑ

Για όσους αγάπησαν τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο ακολουθώντας την τροχιά της περιπλάνησης νέων σκηνοθετών, ο Βιμ Βέντερς υπήρξε μια από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες του. Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’80 όμως «έχασε την μπάλα». Χάθηκε η αθωότητα και ο δυναμισμός του βλέμματος του κινηματογραφιστή, που ανακάλυπτε τον κόσμο από την αρχή, και στη θέση τους ήρθαν η «βαθυστόχαστη» αμετροέπεια και ο κομφορμισμός του «θεσμικού» δημιουργού, που υπερασπίζεται τη μεγάλη ιδέα του ευρωπαϊκού σινεμά. Με άλλα λόγια, οι συνταγές μιας κινηματογραφικής ευρωπαϊκής «σαλάτας”. Η κοινοτοπία, σε σημείο πλήξης, της πρόσφατης ταινίας του «Στο βαθύ γαλάζιο” («Submergence”) επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές. Ο κύκλος της μυθοπλασίας για αυτόν ουσιαστικά σταμάτησε το 1984 με το υπερεκτιμημένο «Παρίσι, Τέξας».

Ο Βέντερς είναι πάντα εδώ. Ευτυχώς και χάρη στις επανεκδόσεις των ταινιών της πρώιμης και δημιουργικότερης περιόδου της καριέρας του.  Αποκατεστημένες ψηφιακά, μετά την μεταφορά τους σε 4Κ, έχουν ξανακυκλοφορήσει σε blu-ray από την πάντα επιλεκτική Criterion τρεις σπουδαίες ταινίες του: η ασπρόμαυρη  «Αλίκη στις πόλεις”, η έγχρωμη  «Λάθος κίνηση”, και το ασπρόμαυρο  «Πέρασμα του χρόνου” ( https://www.criterion.com/boxsets/1186-wim-wenders-the-road-trilogy ) Αποτελούν την τριλογία της περιπλάνησης και παραμένουν ό,τι  καλύτερο μας έχει δώσει ο σκηνοθέτης.

Η «Αλίκη στις πόλεις», η πιο εμβληματική και αγαπημένη ταινία του Γερμανού σκηνοθέτη, έγινε σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά σινεφίλ. Εχει διαρκείς αναφορές στα αμερικανικά ρόουντ μούβις και στο ροκ, αλλά και μια διάχυτη επιθυμία για επαναπροσδιορισμό της σχέσης του κινηματογράφου με τη ζωή. Το σινεμά βγήκε από τα στούντιο και τους μεγάλους προϋπολογισμούς αναζητώντας μια νέα μυθοπλασία στους ατέλειωτους αυτοκινητόδρομους. Ένας φωτογράφος, με μια Πολαρόιντ στα χέρια, και ένα κορίτσι, που το εγκατέλειψε η μητέρα του στο αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης, επιστρέφουν στην Ευρώπη. Αναζητούν την φανταστική γιαγιά της μικρής. Η Αλίκη φαντάζει σαν σύγχρονη εκδοχή της ηρωίδας του Λούις Κάρολ καθώς ο Βέντερς επιχειρεί να χρησιμοποιήσει το βλέμμα της σαν νοητή γέφυρα προς έναν  ου-τόπο, όπου η οικογένεια είναι συμπαγής και χωρίς τραύματα.

0 Σχόλια

Υποβάλετε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Deadpool 2 ***

Ο Deadpool είναι ο πιο ενδιαφέρων υβριδικός υπερήρωας απ’ αυτούς που βγήκαν από τον δοκιμαστικό σωλήνα της Marvel